| Klachtenregeling  Mentorschap Noord-Oost Cliënten van  mentorschap Noord-Oost bevinden zich in een zeer kwetsbare positie. Zij kunnen  niet zelf hun eigen belangen behartigen maar hebben een mentor nodig die voor  hun belangen op komt. Dit betekent ook dat het voor hen over het algemeen moeilijk  is om een klacht in te dienen. Daarom is deze  klachtenregeling eenvoudig, om het voor de cliënten zo gemakkelijk mogelijk te  maken om een klacht in te dienen.
 
 Begripsomschrijving:
 Cliënt
 De natuurlijke  persoon die een mentor heeft van mentorschap Noord-Oost
 KlagerDe cliënt of de  aanvrager van het mentorschap voor de cliënt. Alleen deze personen hebben het  recht om een klacht in te dienen.
 KlachtUiting van  onvrede door of namens een cliënt tegen de mentor van mentorschap Noord-Oost, met het verzoek om een reactie of oplossing.  Dit kan zowel mondeling als schriftelijk.
 AangeklaagdeDe mentor van mentorschap Noord-Oost.
 De procedureIn eerste  instantie wordt de klacht bij de mentor ingediend. Dit kan zowel mondeling als  schriftelijk. Vervolgens wordt er een afspraak gemaakt om over de klacht te  praten. Deze afspraak dient binnen twee weken na melding van de klacht te zijn  gemaakt. In dit gesprek wordt er goed geluisterd naar de klager en wordt de  klacht duidelijk geformuleerd. Vervolgens wordt er zo mogelijk gezocht naar een  oplossing. Is de oplossing niet naar tevredenheid van de klager, dan wordt er  een derde onafhankelijke persoon ingesteld,  b.v. de maatschappelijkwerker van de  instelling waar de cliënt verblijft.  Opnieuw wordt de klacht besproken en naar een  oplossing gezocht. Blijft vervolgens de klacht nog bestaan dan wordt het  voorgelegd aan de kantonrechter en wordt er overgegaan tot ontbinding van het  mentorschap. Indien nodig wordt er een nieuwe mentor gezocht. Binnen zes weken  wordt de klacht afgehandeld. Bij deze periode is niet inbegrepen de  afhandelingsduur van de rechtbank.
  Ontvankelijkheid
 
        Een klacht is ontvankelijk als       de klacht en klager voldoen aan de omschrijving zoals hiervoor genoemd bij       de begripsomschrijvingen.Een klacht wordt niet in       behandeling genomen als er van de klager al een gelijke klacht in       behandeling is.Een klacht kan buiten       behandeling gelaten worden als de klacht al eerder behandeld is en zich       geen nieuwe feiten hebben voorgedaan. 
 |